• Verloskundige Den Haag

Tijdens de zwangerschap is het belangrijk gezond te leven, dus ook te eten. Omdat het kindje veel van je energie en voedingsstoffen gebruikt, zal je meer en gevarieerder moeten eten. Het is alleen een fabeltje dat je voor twee moet eten! Controleer ook altijd de houdbaarheid van het product. Voor uitgebreide informatie over goede voeding tijdens de zwangerschap ga je naar de site van het voedingscentrum.nl
Een aantal dingen mag je helaas niet meer eten:

  • Rauw vlees: denk aan biefstuk, filet americain,tartaar e.d. In rauw vlees kan een parasiet (Toxoplasmose)  voorkomen die schadelijk is voor het kindje. Raak je in de zwangerschap besmet, merk je er zelf niets van, maar je kindje kan ernstige ontwikkelingsstoornissen krijgen. Ook in ongewassen groenten kan deze bacterie voorkomen. Heb je een jonge kat, laat dan iemand anders de kattenbak verschonen of draag handschoenen en draag ook bij tuinieren handschoenen.
  • Vacuüm verpakte vis:  in bijvoorbeeld vacuümverpakte zalm kan de bacterie Listeria bevatten. Verse vis (welke niet vacuüm verpakt zitten/hebben gezeten) mag je wel eten. Vette vis is zelfs erg gezond om twee keer in de week te eten.
  • Rauwmelkse kazen: kaas gemaakt van rauwe melk ( au lait cru) kunnen ook de bacterie Listeria bevatten. Deze kan schadelijk zijn voor het kindje. Kaas gemaakt van gepasteuriseerde melk is geen probleem.
  • Orgaanvlees: orgaanvlees, bijvoorbeeld lever, bevat  een schadelijke hoeveelheid vitamine A. Het advies is om geen orgaanvlees te eten, broodbeleg met lever (bijvoorbeeld smeerleverworst) mag je maximaal 3 boterhammen per week.

Download hier het schema “Wat kun je beter mijden tijdens de zwangerschap?”