• Verloskundige Den Haag

Alcohol

Zelfs kleine hoeveelheden alcohol kunnen al schadelijk zijn tijdens je zwangerschap. De risico’s en de ernst van de effecten nemen toe als je meer drinkt. Wij adviseren dan ook om al te stoppen met het drinken van alcohol als je zwanger wilt worden.Meer informatie is te vinden op alcoholenzwangerschap.nl

Bewegen/sporten

Het is goed om  te bewegen als je zwanger bent. Sportte je al voor je zwangerschap, dan kun je gewoon blijven sporten. Maar  luister naar je lichaam en geef door dat je zwanger bent bij je sportschool. Als je merkt dat je klachten krijgt, doe het dan rustiger aan of stop ermee.

Zorg dat je voldoende (water) drinkt tijdens het sporten. Zwemmen, fietsen en fitness zijn sporten die je heel goed tot het einde van de zwangerschap kunt doen. Sporten waarbij je risico loopt om iets tegen je buik aan te krijgen, of sporten waarbij je gemakkelijk met andere mensen botst of kunt vallen, zijn minder verstandig. Denk hierbij aan sporten als hockey, volleybal, skiën, paardrijden en voetbal. Duiken met zuurstofflessen wordt afgeraden. De druk onder water heeft invloed op je zwangerschap. Bovendien heb je een grotere kans op decompressieziekte.

Schuine buikspieroefeningen kunnen geen kwaad, zij versterken de spieren die je buik ondersteunen. De oefeningen voor de rechte buikspieren kun je beter overslaan. De opening tussen je buikwand kan groter worden waardoor je buikwand blijvend kan verzwakken.

Gebit

Ook je gebit en tandvlees verdienen extra aandacht als je zwanger bent. Poets 2 x perdag, flos dagelijks en eet gezond. Bezoek minimaal 2 x per jaar de tandarts en mondhygiëniste. Door hormoonveranderingen kan je tandvlees sneller bloeden en ontsteken. Er zijn aanwijzingen dat tandvleesontstekingen tot vroeggeboorte kan leiden.

Gewicht

Tijdens de zwangerschap kom je ongeveer 10 tot 15 kilo aan. Deze kilo’s gaan er na de zwangerschap over het algemeen vrij gemakkelijk weer vanaf. In onze praktijk word je elke controle gewogen. Dit geeft ons de gelegenheid in te spelen op een te snelle of te kleine gewichtstoename.

Gezonde voeding

Tijdens de zwangerschap is het belangrijk gezond te leven, dus ook te eten. Omdat het kindje veel van je energie en voedingsstoffen gebruikt, zal je meer en gevarieerder moeten eten. Het is alleen een fabeltje dat je voor twee moet eten! Voor uitgebreide informatie over goede voeding tijdens de zwangerschap ga je naar de site van het voedingscentrum.nl
Een aantal dingen mag je helaas niet meer eten:

  • Rauw vlees: denk aan biefstuk, filet americain,tartaar e.d. In rauw vlees kan een parasiet (Toxoplasmose)  voorkomen die schadelijk is voor het kindje. Raak je in de zwangerschap besmet, merk je er zelf niets van, maar je kindje kan ernstige ontwikkelingsstoornissen krijgen. Ook in ongewassen groenten kan deze bacterie voorkomen. Heb je een jonge kat, laat dan iemand anders de kattenbak verschonen of draag handschoenen en draag ook bij tuinieren handschoenen.
  • Vacuüm verpakte vis:  in bijvoorbeeld vacuümverpakte zalm kan de bacterie Listeria bevatten. Verse vis (welke niet vacuüm verpakt zitten/hebben gezeten) mag je wel eten. Vette vis is zelfs erg gezond om twee keer in de week te eten.
  • Rauwmelkse kazen: kaas gemaakt van rauwe melk ( au lait cru) kunnen ook de bacterie Listeria bevatten. Deze kan schadelijk zijn voor het kindje. Kaas gemaakt van gepasteuriseerde melk is geen probleem.
  • Orgaanvlees: orgaanvlees, bijvoorbeeld lever, bevat  een schadelijke hoeveelheid vitamine A. Het advies is om geen orgaanvlees te eten, broodbeleg met lever (bijvoorbeeld smeerleverworst) mag je maximaal 3 boterhammen per week.

Medicijnen

Slik nooit zomaar medicijnen zonder overleg. Meldt het direct als je al medicijnen gebruikte voor je zwangerschap. Meldt ook altijd bij je apotheek dat je zwanger bent. Bij pijn kun je zonder gevaar paracetamol slikken, houdt je wel aan de dosering. Voor alle andere medicatie geldt: overleg eerst met ons of je huisarts. Plaatselijke verdoving bij de tandarts is geen probleem.
Roken

De schadelijke stoffen in sigaretten zorgen voor een verminderde doorbloeding van de placenta (moederkoek) en het kind krijgt daardoor een ernstig tekort aan zuurstof. Dit leidt ertoe dat het kindje niet goed groeit, en vergroot de kans op vroeggeboorte en sterfte van het kindje in de buik. Kindjes van rokende moeders zijn kwetsbaarder en hebben vaker luchtwegproblemen. Ook de kans op wiegendood neemt toe als er in de buurt van de baby wordt gerookt. Het enige goede advies is dus: STOP met roken. Hulp nodig bij het stoppen? Ga dan naar je huisarts of vraag ons om advies. Meer informatie vind je op rokeninfo.nl

Schadelijke stoffen/straling

Krijg je een röntgenonderzoek, meldt dan dat je zwanger bent. Een MRI-scan is niet gevaarlijk. Probeer contact te vermijden met verf op terpentinebasis, bestrijdingsmiddelen en chemicaliën.

Vitamines en foliumzuur

Door het slikken van foliumzuur ( of vitamine B11) verklein je de kans op een kindje met neuraal buisdefecten, zoals een open ruggetje. Omdat de neurale buis al vroeg in de zwangerschap ontwikkeld wordt, adviseren we om met foliumzuur te starten zodra je zwanger wilt worden en dit te blijven slikken tot je 10 weken zwanger bent. Als je een multivitamine voor zwangeren slikt, hoef je geen extra foliumzuur te slikken, dat zit hier namelijk al in. Als je heel gezond en gevarieerd eet, heb je in principe geen extra vitaminen nodig, maar onze ervaring is dat veel vrouwen niet gezond en gevarieerd genoeg eten om alle benodigde vitaminen binnen te krijgen. Daarom adviseren wij toch vaak een multivitamine voor zwangeren. Zo krijg je ook meteen de geadviseerde hoeveelheid vitamine D( 10 microgram per dag) binnen ( vooral belangrijk voor gesluierde vrouwen en vrouwen met een donkere huidskleur of vrouwen die weinig buiten komen).