Pijnstilling

Wanneer de ontsluitingsweeën zijn begonnen gaat je lichaam zelf pijnstilling aanmaken (endorfine) zodat je minder pijn voelt. Dit is niet altijd genoeg. We zoeken in dat geval samen naar manieren om de pijn dragelijk te maken. Dit kan een houdingsverandering zijn maar ook warmte helpt goed. Als dit onvoldoende blijkt te zijn kun je voor een medicamenteuze pijnbehandeling kiezen.

Pijnstilling zonder medicijnen

Tijdens de ontsluitingsfase zoeken we samen met jou naar de meest comfortabele houding. Veranderen van houding kan een positieve uitwerking op de ontsluiting hebben en kan verlichting van de pijn geven. Ook warmte kan pijnverzachtend werken. Dit kan door warm water (douche/bad) of door een kruik.

Pijnstilling met behulp van medicijnen

Wanneer de pijn ondragelijk voor je is, geef je dit bij de verloskundige aan. We zullen dan samen afwegen of pijnstilling goed voor je zal zijn en welke pijnstilling dan je voorkeur zal hebben. De verloskundige die jou bij je bevalling begeleidt gaat je de voor- en nadelen uitleggen van de verschillende opties. De fase van de bevalling is van grote invloed op de keuze van de pijnstilling. Bij elke vorm van medicamenteuze pijnstilling zal de gynaecoloog/verloskundige van het ziekenhuis de begeleiding van je bevalling overnemen. In alle gevallen wil de gynaecoloog eerst een hartfilmpje van de baby maken om de conditie van de baby te controleren, dit neemt minimaal 30 minuten in beslag,

Lees voor meer informatie de folder over pijnstilling en de folder met verschillende voorbeelden van houdingen.